Siriz Preventieles met Preventiemedewerker voor de klas

Petra: Twee dagen voorlichting

De preventielessen van Siriz worden op maat gemaakt en afgestemd op de wensen van de school. De professionele preventiemedewerkers zorgen voor een afwisselend lesprogramma door naast theorie gebruik te maken van educatieve spellen en films. Elke les wordt toegespitst op het niveau, de leeftijd en achtergrond van de leerlingen. De duur van een preventieles kan tevens verschillen. Petra Braspenning, stagiaire Preventie en Ambulante hulpverlening bij Siriz, gaf onlangs een tweedaagse voorlichting.

 

Met drie collega-preventiemedewerkers bezocht Petra een school voor praktijkonderwijs. Zij namen in twee dagen van 9.00 tot 14.00 uur, opgedeeld in verschillende lesuren, een aangepast preventieprogramma door met de eerste-, tweede- en derdeklasleerlingen. Onderwerpen tijdens dit lesprogramma waren ‘onbedoelde zwangerschap’, ‘grenzen en wensen’ en ‘weerbaarheid’. Petra’s groep bestond uit negen meiden die in de eerste en tweede klas zaten. De culturele achtergronden verschilden bij deze leerlingen.

 

Ruimte voor meningen en gedachten

Voor elke les zijn er verschillende werkvormen en lesmiddelen beschikbaar om een interactieve voorlichting te geven, en om ruimte te creëren voor de meningen en gedachten van leerlingen. Met behulp van spellen worden kwetsbare onderwerpen bespreekbaar gemaakt. “Op de eerste dag raakten we al vrij snel in gesprek over verliefdheid en over of je ouders wel of niet mogen binnenkomen als je doucht. Daarvoor gebruikten we het spel ‘Praatje Plaatje’. Eén van de afbeeldingen laat 2 douchecellen zien, met aan de ene kant drie jongens en aan de andere kant drie meiden die in ontwikkeling zijn (zonder en met schaamhaar, kleinere en grotere borsten enzovoort). De leerlingen reageerden afwijzend. Ze waren pertinent niet van plan om in gesprek te gaan over seksualiteit. Sommigen zaten zelfs letterlijk achterstevoren op hun stoel.”

 

 

Plaatje Praatje_Uit de kleren

Afbeelding uit het Preventiespel ‘Plaatje Praatje’

 

Meer vertrouwen en openheid

Doordat het preventieprogramma uit meerdere lessen bestond, kon de vragenbox ingezet worden. Leerlingen kunnen de vragen die ze tijdens de les niet durven of willen stellen in de vragenbox stoppen, zodat het in het volgende lesuur besproken wordt. Dit maakte het voor de leerlingen in Petra’s preventieles laagdrempeliger om vragen te stellen.

 

“Halverwege dag 2 kwam mijn klas meer los en stelden de leerlingen meer vragen over seksualiteit en “hoe je eigenlijk kindjes krijgt”. Het waren uiteindelijk twee goede dagen. Er was tijd om elkaar beter te leren kennen en dat zorgde voor meer vertrouwen en openheid.
Op sommige momenten zag ik het in iemands ogen; dít blijft hangen, dit raakt, hier wordt over nagedacht. Tijdens die momenten realiseer ik me weer wat voor een prachtig werk we mogen doen als preventiemedewerkers. Ook al komt er misschien in eerste instantie weinig respons, dat wil niet zeggen dat onze les niks losmaakt bij de leerlingen. Ik weet zeker dat we in die twee dagen een verschil gemaakt hebben en dat we leerlingen bereikt hebben op deze manier. Al keken de meiden uit schroom in eerste instantie weg van het plaatje, tóch wilden ze het weten. Op verschillende manieren (spel, rondje, gesprek, filmpjes) is uiteindelijk alles aan bod geweest en hebben de leerlingen nieuwe dingen geleerd. Daar doe ik het voor!”