Petra Braspenning

Petra, stagiaire Preventie en Hulpverlening

Petra Braspenning

 

Naam: Petra Braspenning

Leeftijd: 22 jaar

Woonplaats: Zwolle

Opleiding: Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Viaa – Gereformeerde Hogeschool

Stage: Preventie en Hulpverlening

 

 

“Wat mijn stageplek zo uniek maakt, is dat ik twee kanten van het werkveld meekrijg: twee dagen in de week ben ik bezig met preventie, en twee dagen ben ik betrokken bij de ambulante hulpverlening waarbij ik vrouwen en mannen begeleid die te maken hebben met onbedoelde zwangerschap.

 

“Nadat ik bij dat gesprek was geweest, gaf ik anders les”

 

Bij preventie ben ik vooral bezig met het geven van lessen. Daarbij ga ik in gesprek met jongeren over seksualiteit, onbedoelde zwangerschap, grenzen en wensen en de ontwikkeling van leven. Tot nu toe zijn dat vaak hele interessante lessen geweest, waarin volop discussie was, waar ook openheid ontstond om in gesprek te gaan over de diepere redenen waarom iemand ergens voor staat.

 

Wat het nog interessanter maakt is dat ik praat uit de ervaring die ik heb met cliënten. Een tijdje geleden was ik bij een gesprek met een 16-jarige jonge vrouw, die onbedoeld zwanger was en ervoor heeft gekozen om moeder te worden. Nadat ik bij dat gesprek was geweest, gaf ik anders les. Ik had nu een referentiekader, ik had iemand gezien die ook van die leeftijd was, zwanger was, en nu een kind had. Ik heb gehoord wat de impact hiervan op haar leven was, en hoe goed ze zich herpakte en zorgde voor haar kind. Ik heb gezien dat het heftig is, voor haar, voor haar omgeving. Als ik in de klas praat over onbedoelde zwangerschap hoor ik het ook vaak ‘Ja, dat is gewoon dom, je kunt het voorkomen. Gewoon een condoom omdoen, gewoon de pil slikken.’ Is het dom? Mijn collega Mariska verwoordde het zo, en ik sluit me aan bij haar opmerking: ‘Meiden doen het nooit goed, wat ze ook doen. Ze zijn een slet of juist preuts. Het is stom dat ze zwanger zijn, abortus is moord en het kindje houden is onverantwoord.’ Siriz wil jongeren leren hier genuanceerd mee om te gaan door hen bewust te maken van de impact van een onbedoelde zwangerschap.

 

“Er is zoveel moois te vertellen over seksualiteit, maar ik merk dat veel jongeren niet gewend zijn om zelf na te denken over wat zij zélf vinden en denken”

 

Deze gesprekken maken ook dat ik bewuster nadenk over hoe ik de les vormgeef. Wat ik zeg heeft een bepaalde invloed in het uur dat ik in een klas ben. Hoe ik dat zeg is dus ook erg belangrijk. Een reactie die ik regelmatig krijg is: ‘Mevrouw, hier praten we eigenlijk bijna nooit over’, en voor mijzelf is dat ook een motivatie om hierover door te gaan. Te praten over seksualiteit, over grenzen binnen seksualiteit, en waar die voor jou liggen. Over hoe jongens er tegenaan kijken, en wat dat met meiden kan doen. Over wat meiden zeggen, en hoe jongens dat zien. Er is zoveel moois te vertellen over seksualiteit, maar ik merk dat veel jongeren niet gewend zijn om zelf na te denken over wat zij zélf vinden en denken. Ik denk namelijk dat als ze zich daar bewust van zijn, ze daar ook veel makkelijker naar zouden handelen.

 

De combinatie-stage zorgt voor interessante gesprekken. Wat ik zie in de klas zorgt voor een beter beeld van de leefomgeving van een tienermoeder. Maar ook andersom: wat ik zie gebeuren in de hulpverlening, kan ik gebruiken ter ondersteuning van de les. Kortom: ik heb een unieke stageplek!”