Vrijwilliger chathulpverlening

In 2012 is Siriz begonnen met chatten via de website.  Meisjes en vrouwen die hulp nodig hebben, biedt Siriz de mogelijkheid om te chatten met een chathulpverlener. Het is een laagdrempelige manier om hun probleem of vraag aan ons voor te leggen. Wij hebben vrijwilligers nodig die zich willen inzetten voor de chat op de avonden en in de toekomst ook weekenden en tijdens feestdagen.

 

Wat doet een chatvrijwilliger?

De chat is open van maandag t/m donderdag van 13.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur. We willen deze tijden in de toekomst uitbreiden, om steeds meer mensen te kunnen helpen. De chatdiensten op de avonden worden gedaan door vrijwilligers.

Als chatvrijwilliger chat je zo’n 4 uur in de maand. Een dienst duurt meestal 2 uur, maar dit passen we aan naar jouw beschikbaarheid. Je kunt zelf aangeven op welke dag en op welk tijdstip je wilt chatten. Gemiddeld heb je zo’n 1 tot 3 chatgesprekken per dienst. De meeste chatgesprekken hebben te maken met onbedoelde zwangerschap. Je helpt door vragen te stellen en tips te geven.

 

Wie zoeken wij?

Chatten vraagt een aantal vaardigheden van een chatvrijwilliger en daarom zijn we op zoek naar vrijwilligers die een relevante HBO opleiding (zoals MWD, SPH, CMV, SJ, psychologie of pedagogiek) volgen of hebben afgerond. We vinden het belangrijk dat je methodisch kunt werken en dus uit de voeten kunt met het vijf fasemodel dat we gebruiken voor de chathulpverlening. Daarnaast voldoe je aan de volgende voorwaarden:

  • je bent enthousiast over de doelgroep en onderschrijft de visie van Siriz;
  • je kunt genuanceerd in gesprek gaan met mensen die andere normen en waarden hebben dan jijzelf;
  • je bent minimaal 21 jaar;
  • je zit minimaal in het 3e jaar van de Hbo opleiding MWD of een gerelateerde Hbo opleiding (zoals SPH, CMV, SJ, psychologie of pedagogiek), of hebt deze afgerond;
  • je bent beschikbaar voor één vaste avond in de week, of één vaste avond in de twee weken;
  • je beschikt over een computer/laptop, stabiele internetverbinding en een rustige plek waar je kunt chatten;
  • je hebt goede typevaardigheid en beheerst de Nederlandse taal goed;
  • je bent bereid om je voor minimaal één jaar aan Siriz te binden als chatvrijwilliger.

 

Wat bieden wij jou?

We vinden het belangrijk onze vrijwilligers goed te informeren en trainen. Er wordt na je aanmelding telefonisch contact met je opgenomen voor een kennismaking met Siriz. Daarna krijg je een eendaagse cursus over de hulpverlening van Siriz. Als laatst krijg je een specifieke chattraining van twee dagen. Na deze training besluiten we van beide kanten of je als chatvrijwilliger bij Siriz aan de slag gaat. Als je eenmaal gaat chatten, dan krijg je eens per twee weken telefonische feedback van één van onze maatschappelijk werkers. Ook organiseren we zo’n twee keer per jaar een intervisiebijeenkomst voor de chatvrijwilligers.

 

Trainingsdata

Om aan de slag te gaan als vrijwilliger hulpverlening volg je twee verplichte trainingsdagen waarin je wordt opgeleid om hulp te verlenen via chat en telefoon. De eerstvolgende trainingsdagen vinden plaats op:

  • 19 mei 2017 – basistraining hulpverlening en telefonische hulpverlening
  • 20 mei 2017 – chattraining

 

Heb je interesse?

Aanmelden voor deze functie kan via onderstaand formulier. Neem voor nadere informatie contact op met Erlinde Smit, adviseur personeel & organisatie, tel. 033 460 50 70 of solliciteren@siriz.nl.